slovakien.blogg.se

The other 7 days

Publicerad 2014-11-06 16:35:18 i Allmänt,

Då var det dags igen, ännu ett blogginlägg från molniga Slovakien! Ni som väntat länge på detta inlägg och undrar om vi lever här borta ska veta att vi i allra högsta grad lever. Vi har haft fullt upp med att börja jobba på "riktigt" och allt annat. Vi kan börja där förra blogginlägget slutade.

Förra fredagen blev vi hembjudna till en elev, Timo, från den slovakiska skolan. Vi blev bjudna på typiska slovakiska maträtter som hans mormor hade tillagat. I Slovakien så säger man att om man har gäster i sitt hus så har Gud kommit (eller något liknande) så vi blev väldigt välmötta! På kvällen drog vi sedan ut på Bratislavas gator för att se vad stadens nattliv hade att erbjuda. Vi gick mest runt, åt en kebab, snackade med någon amerikan här, en italienare där och vips så var klockan 3 på morgonen. Trötta, men glada, kom vi tillbaka till lägenheten runt 4!

På lördagen så var det handbollsdags! EM-kval mellan Sverige och Slovakien var ju verkligen något man var tvungen att gå på! Bra stämning även om vi var de enda svenskarna i en fullsatt arena. Vi råkade sätta oss i Slovakiens hejarklack så vi fick några konstiga blickar när Sverige gjorde mål. Givetvis så vann Sverige matchen med 33-23 :)

På måndagen så blev vi ÄNTLIGEN placerade hos lokala företag. Calle, Gunnar och Karl blev placerade hos ett svetsningsföretag, Jacob hos en husfirma och jag, Oskar, på ett IT-företag. Övriga får göra ett eget inlägg senare om deras jobb men jag kan berätta om mitt i alla fall.

Jag är hos ett företag som heter IKT Services som är en internetleverantör och erbjuder IT-lösningar i hemmet och hos företag. Det jag fått göra hittills är att skapa en infrastruktur i Nagios för deras egna servar, dragit internetkablar i en ny bank samt göra en ritning över en IT-lösning åt en kund. Mycket varierande och roligt. Ser fram emot resterande dagar!

I helgen så ska vi besöka lokala turistmål med hjälp av vår slovakiska guide Mario. Det blir både Bratislavas slott, stora kyrka och om vädret tillåter, TV-tornet. Blir kul att få höra lite mer historia om denna spännande stad!

Det var allt från mig för denna gång, som vanligt lägger jag upp alldeles för många bilder så ni ska ha något att titta på! Väl mött!
//Oskar


Busskrock mitt på motorvägen. Lyckligtvis skade varken vi eller någon annan sig. 


Slovakisk kålsoppa hemma hos Timo.


Timo och hans tjej samt Erich.


Tar det lugnt i Bratislava.


Arenan för handbollen.


Mäktigt, kul att se Sverige spela på bortaplan.


Byggnaden jag jobbar i.


Min arbetsplats.


Bygger infrastruktur åt IKT Services.


Drar kablar i en bank som håller på att byggas om.


Vanlig höstbild på vägen till jobbet.


Rullande valpropaganda. (Val i Slovakien den 15e November)

Tillsvidare.

Kommentarer

Postat av: Jan Romedahl

Publicerad 2014-11-06 20:24:04

Härligt med en ny uppdatering och många bilder.

Postat av: Jan Romedahl

Publicerad 2014-11-06 20:24:05

Härligt med en ny uppdatering och många bilder.

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-11-08 12:36:49

Bratislava framstår som en mycket mer mångsidig stad än vad jag tidigare kände till. Oskar,du en formidabel berättare. Tack för att du tar dig tid att skriva och publicera alla fina bilder!

Postat av: Ann Ulmehag

Publicerad 2014-11-08 12:39:06

Och plötsligt blev mitt tidigare inlägg anonymt!?
Jag heter Ann och är mamma till Jacob.

Postat av: Elisabeth Carlsson

Publicerad 2014-11-23 14:08:10

Tack för ett fint reportage och fantastiska bilder från Bratislava.
Jacobs farmos

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela